Akademia Edukacji
EDU Maciej Adamski
tel. 514 782 777
Eksperyment Smitha, Glenberka i Bjorka 1978 rok
Dlaczego miejsce nauki ma wpływ na efektywność uczenia się?
Jak zastosować metodę w praktyce?
Za nami pierwszy tydzień nauki w roku szkolnym 2020/2021. Pamiętam, że zawsze z początkiem nauki organizowałem biurko w swoim pokoju, aby było czyste, wszystko było na nim poukładane i nic nie przeszkadzało mi w nauce. Siadałem więc przy takim biurku i patrzyłem na gołą ścianę. Byłem z siebie taki zadowolony! W końcu zorganizowałem sobie kąt, w którym nic nie będzie w stanie przeszkodzić mi w zdobywaniu wiedzy. Tylko, czy aby na pewno zdobywałem wiedzę tak szybko jak chciałem?
Podejrzewam, że podobna sytuacja spotyka tysiące uczniów i rodziców na całym świecie. Każdy stara się zapewnić swoim pociechom jak najlepsze warunki do uczenia się. Zastanówmy się jednak czy spokojny i przygotowany kącik to rzeczywiście najlepsze warunki do nauki?
Gdybym Ci teraz powiedział, że cichy kącik z biurkiem z widokiem na ścianę, nie jest najlepszym miejscem do zdobywania wiedzy, to pewnie miałbyś mnie za dziwaka. Zaufaj mi jednak, że okresowa zmiana miejsca sprzyja zdobywaniu wiedzy. Dowiedziono tego już w 1978 roku.
Eksperymentowi podano kilkunastu studentów z Uniwersytetu w Michigan. Studentów podzielono na dwie grupy, gdzie każda uczyła się 40 słów w języku obcym. Nauka odbywała się w dwóch sesjach - w pierwszej poznawali słowa, z kolei w drugiej powtarzali poznany materiał.
Pierwsza grupa dwukrotnie przerabiała materiał w tej samej sali. Druga z kolei, mogła uczyć się w dwóch zupełnie innych miejscach. Za pierwszym razem w małej zagraconej i pozbawionej okien sali, za drugim zaś w przyjemnej sali z oknami wychodzącymi na dziedziniec. Kilka godzin później przeprowadzono test. Wyniki testu były zaskakujące!
Okazało się, że studenci, którzy uczyli się metodą „bunkra”, przerabiając materiał dwukrotnie w tej samej sali zapamiętali średnio 15,9 słów. Natomiast grupa studentów, która uczyła się materiału w dwóch różnych salach zapamiętała średnio 24,4 słowa! To ogromna różnica w zakresie zapamiętywania (wzrost o ponad 50%).
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Osobiście uważam, że mózg nie lubi nudy :) dlatego każda zmiana (nawet drobna) działa na niego pozytywnie. Naukowcy natomiast twierdzą, że podczas zmiany miejsca tworzą się mimowolnie haki pamięciowe, które łączą zapamiętywane informację z nowym otoczeniem. „Przymuszanie” mózgu do zapamiętywania tych samych informacji na wiele sposobów tworzy w pewnym sensie pomost dla naszej pamięci. Takich haków w naszym życiu doświadczamy bardzo wiele np. do dziś pamiętam miejsce gdzie odkryłem tytuł piosenki Stumblin’ In czy pierwszy raz oglądałem z żoną Stranger Things.
Zastosowanie metody jest banalnie proste! Wystarczy podczas powtarzania materiału zmienić miejsce nauki np. wyjść na balkon, do parku czy choćby do pokoju obok. Osobiście w swoim życiu, korzystam z niej bardzo często, bo zmieniam nawet miejsca przy stole podczas posiłków :))
W momencie zmiany miejsca może Ci się wydawać, że nie rozumiesz wystarczająco materiału, dlatego że brakuje Ci haków, którzy stworzyłeś przy pierwszej sesji nauki. Po przełamaniu początkowych trudności, wypróbowaniu metody i ćwiczeniu jej na pewno zauważysz pozytywne zmiany i lepszą efektywność Twojej nauki!
Zachęcam Cie do wypróbowania na własnej skórze poznanej techniki i ocenienia czy jest ona dla Ciebie odpowiednia i czy rzeczywiście przynosi korzyści.
A jeśli chodzi o kącik do nauki, to swoje miejsce pracy już dawno odsunąłem od ściany i ustawiłem bliżej okna. Ma to wiele zalet - jest lepiej doświetlone, łatwiej zaczerpnąć powietrza, a widok na ulicy pobudza wyobraźnię, pozwala marzyć i tworzyć mimowolne haki.
- Maciej
Zobacz też:
Jestem Maciej. Pomagam dzieciom, młodzieży i dorosłym efektywnie wykorzystywać pracę mózgu w codziennym życiu, poprzez dostarczenie alternatywnych metod uczenia się i rozwoju.