Chcesz otrzymać powiadomienie
o nowym artykule?
Zapisz się!
Twój e-mail:
Subskrybuj
Subskrybuj
Dziękujemy
Wypełnij wszystkie pola

Akademia Edukacji

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu, w celu otrzymania odpowiedzi na wiadomość. Administratorem danych osobowych jest Maciej Adamski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą EDU Maciej Adamski z siedzibą w 44-313 Wodzisław Śląski ul. Bolesława Chrobrego 15, NIP 6472580255, REGON 368446630, e-mail: wodzislawslaski@akademiaedukacji.pl

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Masz pytanie? Napisz do nas!

Cześć!

Jestem Maciej. Pomagam dzieciom, młodzieży i dorosłym efektywnie wykorzystywać pracę mózgu w codziennym życiu, poprzez dostarczenie alternatywnych metod uczenia się i rozwoju.

Przeczytaj więcej o mojej pracy →

Ciche miejsce do nauki - prawda czy mit?

Eksperyment Smitha, Glenberka i Bjorka 1978 rok

Dlaczego miejsce nauki ma wpływ na efektywność uczenia się?

Jak zastosować metodę w praktyce?

Czy ta metoda jest trudna?

Wracając do cichego kąta

 

Ciche miejsce do nauki - prawda czy mit?

 

Za nami pierwszy tydzień nauki w roku szkolnym 2020/2021. Pamiętam, że zawsze z początkiem nauki organizowałem biurko w swoim pokoju, aby było czyste, wszystko było na nim poukładane i nic nie przeszkadzało mi w nauce. Siadałem więc przy takim biurku i patrzyłem na gołą ścianę. Byłem z siebie taki zadowolony! W końcu zorganizowałem sobie kąt, w którym nic nie będzie w stanie przeszkodzić mi w zdobywaniu wiedzy. Tylko, czy aby na pewno zdobywałem wiedzę tak szybko jak chciałem?

 

 

Podejrzewam, że podobna sytuacja spotyka tysiące uczniów i rodziców na całym świecie. Każdy stara się zapewnić swoim pociechom jak najlepsze warunki do uczenia się. Zastanówmy się jednak czy spokojny i przygotowany kącik to rzeczywiście najlepsze warunki do nauki?

 

Eksperyment Smitha, Glenberka i Bjorka 1978 rok

 

Gdybym Ci teraz powiedział, że cichy kącik z biurkiem z widokiem na ścianę, nie jest najlepszym miejscem do zdobywania wiedzy, to pewnie miałbyś mnie za dziwaka. Zaufaj mi jednak, że okresowa zmiana miejsca sprzyja zdobywaniu wiedzy. Dowiedziono tego już w 1978 roku.

 

 

Eksperymentowi podano kilkunastu studentów z Uniwersytetu w Michigan. Studentów podzielono na dwie grupy, gdzie każda uczyła się 40 słów w języku obcym. Nauka odbywała się w dwóch sesjach - w pierwszej poznawali słowa, z kolei w drugiej powtarzali poznany materiał.

 

Pierwsza grupa dwukrotnie przerabiała materiał w tej samej sali. Druga z kolei, mogła uczyć się w dwóch zupełnie innych miejscach. Za pierwszym razem w małej zagraconej i pozbawionej okien sali, za drugim zaś w przyjemnej sali z oknami wychodzącymi na dziedziniec. Kilka godzin później przeprowadzono test. Wyniki testu były zaskakujące! 

 

Okazało się, że studenci, którzy uczyli się metodą „bunkra”, przerabiając materiał dwukrotnie w tej samej sali zapamiętali średnio 15,9 słów. Natomiast grupa studentów, która uczyła się materiału w dwóch różnych salach zapamiętała średnio 24,4 słowa! To ogromna różnica w zakresie zapamiętywania (wzrost o ponad 50%).

 

 

Dlaczego miejsce nauki ma wpływ na efektywność uczenia się?

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Osobiście uważam, że mózg nie lubi nudy :) dlatego każda zmiana (nawet drobna) działa na niego pozytywnie. Naukowcy natomiast twierdzą, że podczas zmiany miejsca tworzą się mimowolnie haki pamięciowe, które łączą zapamiętywane informację z nowym otoczeniem. „Przymuszanie” mózgu do zapamiętywania tych samych informacji na wiele sposobów tworzy w pewnym sensie pomost dla naszej pamięci. Takich haków w naszym życiu doświadczamy bardzo wiele np. do dziś pamiętam miejsce gdzie odkryłem tytuł piosenki Stumblin’ In czy pierwszy raz oglądałem z żoną Stranger Things.

 

Jak zastosować metodę w praktyce?

 

Zastosowanie metody jest banalnie proste! Wystarczy podczas powtarzania materiału zmienić miejsce nauki np. wyjść na balkon, do parku czy choćby do pokoju obok. Osobiście w swoim życiu, korzystam z niej bardzo często, bo zmieniam nawet miejsca przy stole podczas posiłków :))

 

 

Czy ta metoda jest trudna?

 

W momencie zmiany miejsca może Ci się wydawać, że nie rozumiesz wystarczająco materiału, dlatego że brakuje Ci haków, którzy stworzyłeś przy pierwszej sesji nauki. Po przełamaniu początkowych trudności, wypróbowaniu metody i ćwiczeniu jej na pewno zauważysz pozytywne zmiany i lepszą efektywność Twojej nauki! 

 

Wracając do cichego kąta

 

Zachęcam Cie do wypróbowania na własnej skórze poznanej techniki i ocenienia czy jest ona dla Ciebie odpowiednia i czy rzeczywiście przynosi korzyści.

 

A jeśli chodzi o kącik do nauki, to swoje miejsce pracy już dawno odsunąłem od ściany i ustawiłem bliżej okna. Ma to wiele zalet - jest lepiej doświetlone, łatwiej zaczerpnąć powietrza, a widok na ulicy pobudza wyobraźnię, pozwala marzyć i tworzyć mimowolne haki.

 

 

- Maciej 

 

Zobacz też: 

O skuteczności nauki w rytmach muzyki

Jak wpływają wakacje na pracę mózgu?

Jak się lepiej uczyć? Czy można zwiększyć efektywność nauki? 

07 września 2020
metody uczenia się mmedukacja

MMEdukacja

Logo mmedukacja
gmap
Youtube
Facebook
Instagram
Instagram
Facebook

Akademia Edukacji

EDU Maciej Adamski

gmap
Youtube
Facebook
Instagram

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Masz pytanie? Napisz do nas!