Chcesz otrzymać powiadomienie
o nowym artykule?
Zapisz się!
Twój e-mail:
Subskrybuj
Subskrybuj
Dziękujemy
Wypełnij wszystkie pola

Akademia Edukacji

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu, w celu otrzymania odpowiedzi na wiadomość. Administratorem danych osobowych jest Maciej Adamski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą EDU Maciej Adamski z siedzibą w 44-313 Wodzisław Śląski ul. Bolesława Chrobrego 15, NIP 6472580255, REGON 368446630, e-mail: wodzislawslaski@akademiaedukacji.pl

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Masz pytanie? Napisz do nas!

Cześć!

Jestem Maciej. Pomagam dzieciom, młodzieży i dorosłym efektywnie wykorzystywać pracę mózgu w codziennym życiu, poprzez dostarczenie alternatywnych metod uczenia się i rozwoju.

Przeczytaj więcej o mojej pracy →

Style uczenia się

Czy style uczenia się pomagają w nauce?

Jak się lepiej uczuć?

 

Zastanawiałeś się dlaczego niektórzy rzucą na coś okiem i pamiętają ze szczegółami co zobaczyli? Dlaczego niektórzy potrafią ze szczegółami przypomnieć Ci o czym rozmawialiście kilka tygodni temu? A jeszcze inni muszą wszystko dotknąć, aby cokolwiek zapamiętać?

 

 

Style uczenia się

 

Mówi się, że przyjmujemy informację przez cztery główne style uczenia się: wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny i uczuciowy. Zostały one stworzone w 1920 r. przez kilkoro pedagogów: Fernald, Keller, Orton, Gillingham, Stillman oraz Montessori. Przyjrzyjmy się im bliżej:

 

Wzrokowcy to osoby, które, najlepiej zapamiętują informację za pomocą wzroku. Wszelkie tabele, prezentacje, slajdy są tym co pomaga im w nauce. Wokół siebie lubią mieć porządek i wszystko poukładane jak należy, nieład może zaburzyć koncentrację. Bardzo łatwo przypominają sobie układ umiejscowienia np. przedmiotów, jednak znacznie trudniej odtworzyć im przekaz ustny. Kiedy mówią często używają zwrotów „zobacz”, „spójrz”. Podczas nauki zdecydowanie bardziej wolą pracować na własnych notatkach, aniżeli słuchać prowadzącego.

 

 

 

Słuchowcy to osoby, które lubią mówić i łatwiej im zapamiętywać informację w formie wykładu. W formie nauki bardzo dobrze sprawdzą się tutaj filmy lub audiobooki, z których będą w stanie zapamiętać bardzo wiele informacji zarówno z dialogów, obrazów jak i treści. Podczas rozmowy, używają zwrotów: „posłuchaj”, „słyszysz”. Słuchowcy chętnie biorą udział w dyskusjach, a podczas wykonywania zadań może dekoncentrować ich nadmierny hałas.

 

 

 

Kinestetycy to osoby, które muszą działać i doświadczyć czegoś na własnej skórze lubią być w ciągłym ruchu i ciężko im usiedzieć na miejscu. Podczas nauki mogą wystukiwać rytm, ruszać ciągle stopami, a nawet chodzić. Szybko nudzą się kiedy tylko obserwują lub słuchają. Najlepiej uczą się po przez aktywność fizyczną lub po prostu po przez wykonywanie tego co jest do opanowania.

 

 

Kinestetyków możemy rozpoznać kiedy używają zwrotów „czuję”, „mam wrażenie”. Wyróżnia się również spokojniejszą wersję kinestetyka tzw. czuciowiec, są to osoby bardziej wyciszone i spokojne, bardziej nastawione na swoje wewnętrzne „ja” bardziej skłonne do refleksji i przemyśleń. Uczą się głównie po przez dotyk i podobnie jak kinestetycy przez doświadczenia. Są bardzo emocjonalni i nastawieni na relację z innymi. Dobrym sposobem nauki jest praca w grupie.

 

 

Poza tymi klasycznymi stylami rozróżnia się jeszcze  styl intelektualny. Występuje on wtedy kiedy osoba, nie ma wyraźnego stylu sensorycznego.  

 

Informację równie dobrze możemy poznawać po przez węch i smak tego co włożymy do buzi. Moim zdaniem, powinniśmy więc wyróżniać jeszcze dwa style. Styl powonienia i styl smaku. Prawdopodobnie trudno uczyć się tymi stylami w szkole, jednak są zawody, w których ten styl może okazać się niezbędny np. kucharz.

 

 

Czy style uczenia się pomagają w nauce?

 

Proces uczenia się nie jest łatwy. Niejednokrotnie wymaga kilku obróbek materiału i powtórzeń. Uczymy się głównie poznawczo, często na podstawie skojarzeń i łączeniu nowych informacji z tymi, które mamy już w głowie. Co to właściwie znaczy? Wyobraź sobie nasz mózg jako nieograniczony niczym magazyn. Za każdym razem kiedy poznajesz zagadnienie, tworzysz w nim nowy regał, poznając kolejne zagadnienie dokładasz je do istniejącego regału (lub kilku regałów), im większa ilość regałów, na które dołożyłeś zagadnienie, tym lepiej zostanie ono zapamiętane. Mówiąc prościej im mocniej powiążesz daną informację z tym co już wiesz, tym lepiej ją zapamiętasz.

 

 

Jak ta wiadomość ma się to do styli uczenia?

 

Style uczenia zakładają, że uczymy się najlepiej poprzez jeden konkretny zmysł. Oznacza to, że kiedy wzrokowiec widzi dane zagadnienia, a słuchowiec je słyszy, to powinno to być wystarczające do zapamiętania informacji.

 

A jak to wygląda w rzeczywistości?

 

Poza kilkoma przykładami ludzi z wybitnie rozwiniętymi zmysłami niestety tak nie jest. Jeśli jesteś wzrokowcem pewnie nie raz zdarzyło Ci się czytać jakieś informację, nawet kilkakrotnie, a jednak wcale nie osiągnąłeś super zrozumienia (jestem wzrokowcem i mi akurat często zdarzało się czegoś nie pamiętać). Jeśli jesteś słuchowcem pewnie nie raz uważnie słuchałeś wykładów, a jednak nie było to wystarczające do zapamiętania informacji. Moim zdaniem w najlepszej sytuacji są kinestetycy, dlaczego? Ponieważ muszą zrobić daną rzecz lub samodzielnie ją przemyśleć. Jednak, ile razy podczas standardowej szkolnej, uczelnianej lub późniejszej nauki mamy okazje faktycznie podczas zajęć zaangażować się i doświadczyć tematu na „własnej skórze”? Odpowiedzcie sami na to pytanie, ja mam jednak wrażenie, że nawet najmniejszy ruch czy wystukiwanie rytmu jest natychmiastowo „uspokajany” przez nauczycieli, prowadzących czy rodziców.

 

Nie mówię, że utarte style uczenia się są złe. Świadomość w jaki sposób najłatwiej nam przyswaja się wiedzę jest ogromnym atutem, zwłaszcza podczas tworzenia notatek czy systemów powtórkowych. Warto wiedzieć, w jaki sposób przygotować materiały, aby najłatwiej i najkorzystniej były przyswajane przez nasz mózg. Jednak opierane na nich 100% zdobywania wiedzy może okazać się prostą drogą do nieefektywności. Co więcej zmysły, a więc i style uczenia się pomagają nam w procesie poznawczym, a właściwie w jego pierwszym etapie - kodowaniu. To właśnie dzięki zmysłom odbieramy bodźce, które są później przekazywane do naszego mózgu, im bliższym nam stylem odbierzemy te bodźce, tym w lepszym stopniu zostaną one przekazane do naszej głowy. W głowie informację te są łączone z innymi już obecnymi i przechowywane, a następnie odtwarzane, kiedy zajdzie taka potrzeba.


Jak się lepiej uczuć?

 

Korzystaj z różnych stylów uczenia się! Łącz je ze sobą przy zapamiętywaniu danego tematu, stosuj częściej aktywne formy uczenia się i techniki zapamiętywania. Dużo łatwiej zapamiętasz informację jeśli odbierzesz ją dwoma lub trzema zmysłami, aniżeli tylko jednym. Dla przykładu. Możesz przeczytać jak zrobić ciasto (wzrokowiec), możesz puścić nagranie jak zrobić ciasto (słuchowiec) możesz wejść do kuchni i próbować zrobić ciasto (kinestetyk), możesz też czuć smak ciasta i próbować je odtworzyć :) (dwa ostatnie sposoby raczej bym odradzał :) ). W każdym przypadku odtworzenie zrobienia ciasta i zapamiętanie przepisu jest dość trudne. Dużo trwalej zapamiętamy przepis, kiedy poznamy smak, przeczytamy przepis, włączymy nagranie, a w kuchni już zaczniemy grzać piekarnik i mieszać składniki.

 

Więcej o tym jak się lepiej uczyć i o aktywnych formach uczenia się dowiesz się już wkrótce z drugiej części tego wpisu.

 

- Maciej

 

Zobacz też:

Jak się lepiej uczyć? O skuteczności nauki w rytmach muzyki

Jak się lepiej uczyć? Czy można zwiększyć efektywność nauki? 

Jak wpływają wakacje na pracę mózgu?

 

 

Jak skutecznie się uczyć? Część 1: Poznajemy style uczenia

21 stycznia 2021
metody uczenia się mmedukacja

MMEdukacja

Logo mmedukacja
gmap
Youtube
Facebook
Instagram
Instagram
Facebook

Akademia Edukacji

EDU Maciej Adamski

gmap
Youtube
Facebook
Instagram

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Masz pytanie? Napisz do nas!