Masz pytanie? Napisz do nas!
Akademia Edukacji
EDU Maciej Adamski
tel. 514 782 777
Tak jak obiecałam przychodzę do Was z kolejną częścią książki o Puciu i jego przygodach. Jednak zanim o niej, mam do Was pytanie - jak podobała Wam się pierwsza część? Czy Wasze maluchy zaprzyjaźniły się z Puciem i jego rodziną? Mam nadzieję, że tak i że spędziliście z nimi owocnie swój czas odnajdując się w jego przygodach i w świecie dźwięków płynących z otoczenia. U mojej chrześnicy, o której wspominałam w poprzednim artykule, największym powodzeniem cieszyło się rodzinne granie na instrumentach oraz wyprawy Pucia do lasu i do dziadków, gdzie spotkali pełno zwierzątek.
W drugiej części Pucio kończy 2 latka. Ta część skupia się więc na pierwszych słowach, których znaczenie rozumie dziecko do ukończenia drugiego roku życia. Cała książka opiera się na jednym dniu - urodzinach Pucia, jednak w tym jednym dniu mieści się całe mnóstwo przygód, tj.: pobudka, ubieranie się, posiłki, zabawa w przedszkolu i na placu zabaw, zakupy, spotkanie z rodziną (i tutaj poznajemy nowego członka rodziny - ciocię), wizyta na basenie oraz czytanie bajek na dobranoc. Każda strona jest bogata w rysunki, na których znajdziemy te wszystkie przygody przedstawione w sposób prosty, zrozumiały dla małych dzieci. Na każdej stronie są też ramki z pytaniami wypełnione obrazkami z głównej ilustracji. Prowokują one do zabawy w zadawanie pytań: „Co to?, „Kto to?” „Co robi?” „Jaki?” „Gdzie jest?” i wspólnego odpowiadania na nie, a później zachęcania dziecka do samodzielnego odpowiadania i wypowiadania słów: nazywania obiektów i czynności. Na końcu, podobnie jak w pierwszej części, możemy znaleźć, już nie jedną, a cztery listy z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami itp. wymienionymi w książce, co również pomaga w ich utrwaleniu i zachęca do nauki przez zabawę.
Pucio potrafi już tutaj łączyć proste wyrazy, rozumie ich znaczenie i wypowiada krótkie zdania oraz uczy się trudniejszych słów, np. drzewo czy talerz. Dokładnie tego może się z Puciem nauczyć dwulatek, a mianowicie poznać nowe słowa, np. z kategorii wyposażenia mieszkania, ubioru, produktów spożywczych, zabawek, osób, natury i konkretnych części ciała oraz różnych czynności, a potem połączyć te słowa w proste zdania (np. „Tata je”, „Pucio buduje”, „Miś śpi”). Z kolei starsze dzieci mogą tą książkę wykorzystać jako pomoc w próbach samodzielnego czytania.
Autorka tej serii zawsze na początku książki daje czytelnikowi wskazówki „jak używać tej książki, by wspierać rozwój mowy dziecka?” i „na co zwracać szczególną uwagę?”. W tej części jej cenne wskazówki i informacje znajdziemy również w środku oraz na końcu książki. Marta Galewska-Kustra podkreśla w książce np. to, o czym wielu rodziców, spanikowanych powolnymi postępami swoich pociech w nauce mówienia, zdaje się zapominać. Każde dziecko w swoim tempie przyswaja wiedzę i rozwija aparat mowy. Bardzo ważne jest to, o czym już zresztą pisałam wcześniej - warto stymulować i pomagać maluchowi w drodze do opanowania mowy, ale nie wolno zmuszać, wymagać więcej niż to możliwe. Wszystko ma swój czas i pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć, to bardzo istotny proces.
„Pucio mówi pierwsze słowa” to znakomity przewodnik po słowach i mowie dla dzieci na danym etapie rozwoju. Na 40 stronach autorka podaje nam ogrom dostosowanych do wieku, prostych rzeczowników i czasowników, które są niezbędne maluchowi do komunikowania się. Jest to również bardzo dobra podstawa do rozmów na przeróżne tematy, np. o rodzinie, zasadach panujących w domu i innych miejscach, zachowaniu, bezpieczeństwie, higienie, planie dnia, pogodzie i porach dnia, a nawet o przedszkolu.
Na koniec chciałabym Wam życzyć kolejnych przygód z Puciem i jego rodzinką oraz owocnego, pełnego sukcesów w świecie mowy czasu z Waszymi maluchami!
- Magdalena
Przeczytaj również pozostałe części serii logopedycznych książek dla dzieci wspomagających mowę od najmłodszych lat:
1 część: Pucio uczy się mówić
3 część: Pucio mówi nowe słowa i zdania
4 część: Pucio na wakacjach
5 część: Pucio umie opowiadać
Jestem Maciej. Pomagam dzieciom, młodzieży i dorosłym efektywnie wykorzystywać pracę mózgu w codziennym życiu, poprzez dostarczenie alternatywnych metod uczenia się i rozwoju.
Masz pytanie? Napisz do nas!