Masz pytanie? Napisz do nas!
Akademia Edukacji
EDU Maciej Adamski
tel. 514 782 777
Jakie przygody zapewnia nam Pucio?
Dla kogo przeznaczona jest ta część książki i czego uczy?
Jak wady wymowy wpływają na naukę?
Jak zbudowana jest książka i jak jej używać, by wspierać rozwój mowy dziecka?
Czego się wystrzegać w trakcie zabawy z tą książką?
10 ćwiczeń artykulacyjnych do wykonywania z dzieckiem
Jakie przygody tym razem zapewnia nam Pucio?
Poprzednia część książki była w klimacie zimowym. Natomiast w czwartej części mamy okazję wybrać się z Puciem i jego rodziną na letnie wakacje. Pierwszym celem ich podróży są Kaszuby, gdzie maluch (który jest już coraz starszy!) ma okazję rozbić biwak, pływać łódką czy bawić się w wodzie i zwiedzać różne tamtejsze atrakcje turystyczne. Bardzo ciekawym elementem jest też to, że cała rodzinka podróżuje kamperem, którym przyjechała po nich ciocia. Docelowo jadą oni nad morze, gdzie chłopiec m.in. buduje na plaży zamki z piasku, gra w piłkę, zbiera grzyby w lesie, jeździ na rowerze czy zwiedza latarnię morską. Na wczasowiczów czyhają również różne niebezpieczeństwa, z którymi muszą się zmierzyć, np. gwałtowna burza. Wakacje Pucia i jego rodziny są zwyczajne, nie ma tutaj wymysłów czy ekscesów, przez co maluch może się w ich przygodach z łatwością odnaleźć. Wszystkie przygody są zobrazowane przez Joannę Kłos jak zwykle przepięknie i z ogromną dbałością o każdy szczegół oraz cudowną gamę kolorystyczną.
Dla kogo przeznaczona jest ta część książki i czego uczy?
Tę pozycję autorka dedykuje dla dzieci od trzech lat aż do szcześciolatków. Podkreśla też, że będzie ona równie pożyteczna dla starszych dzieci zmagających się z dysfunkcją mowy. Kolejne przygody Pucia są bowiem świetną okazją do dalszego poszerzania zakresu słownictwa oraz doskonalenia przez malucha prawidłowej wymowy słów i zdań. Mamy tutaj już wiele trudniejszych słówek.
Jak wady wymowy wpływają na naukę?
Wady wymowy mogą być dla dziecka źródłem poważnych kompleksów i problemów z nawiązywaniem nowych znajomości. Utrudniają też naukę, tworząc w maluchu wewnętrzną barierę, która stoi na przeszkodzie w odpowiadaniu na pytania czy aktywnym udziale w zajęciach. To w rękach rodziców i nauczycieli leży zadbanie o to, by dziecko miało możliwość zadbania o swoją wymowę i jej poprawę.
Jak zbudowana jest książka i jak jej używać, by wspierać rozwój mowy dziecka?
Każda strona składa się z dwóch części - ilustracji sytuacyjnej z tekstem oraz prezentacji pojedynczych obiektów wraz z pytaniami. Dodatkowo w tym tomie pojedyncze obrazki i podpisy pod nimi zostały dobrane w ten sposób, by można było sprawdzić możliwości artykulacyjne dziecka. W tym właśnie celu autorka podzieliła obiekty z podpisami na dole strony na trzy części adekwatnie do wieku dziecka. W wyrazach tych w jasny sposób oznaczono też głoski, na które należy szczególnie zwrócić uwagę. Przykładowo, trzylatek nie musi wymawiać jeszcze głosek takich jak „sz”, „cz” czy „r”, lecz zazwyczaj zastępuje je łatwiejszymi, dlatego dla niego są przygotowane łatwiejsze słowa. Z kolei u pięciolatka głoski te odgrywają już główną rolę. Autorka zadbała tutaj również o wskazówki do wymowy niektórych trudniejszych słów, które możemy znaleźć również na dole strony.
Marta Galewska-Kustra podkreśla po raz kolejny, że tekst, który jest na ilustracjach, można potraktować jako inspirację do swobodnych wypowiedzi oraz rozmów opiekuna z dzieckiem. To właśnie takie okazje są najbardziej potrzebne na danym etapie rozwoju mowy. Istotnym jest również skupianie się na tej dolnej części strony, a więc na zachęcaniu dziecka do odpowiedzi na pytania i nazywaniu poszczególnych obiektów. Rolą opiekuna powinno być tutaj również zwracanie uwagi na to jak maluch radzi sobie z wymawianiem oznaczonej kolorem głoski. Nie należy się przejmować jeśli dziecko trzyletnie nie wypowie poprawnie np. wspomnianego „r” w wyrazie rybak, lecz należy zwracać uwagę jak radzi sobie z głoską „b”.
Czego się wystrzegać w trakcie zabawy z tą książką?
Najważniejsze jest to, by nie zmuszać dziecka do powtarzania. Zmuszaniem możemy skutecznie zahamować rozwój i chęci dziecka, co może doprowadzić do wad wymowy, opóźnienia w rozwoju mowy i do zamknięcia się dziecka. Każdemu maluchowi trzeba dać czas, by z własnej inicjatywy podjęło się wyzwania. Rolą opiekuna jest jedynie umiejętne zachęcanie, zaciekawienie dziecka. Nie powinniśmy także oczekiwać, że dziecko wymówi poprawnie wszystkie słowa, najistotniejsze są konkretne oznaczone głoski. Należy jednak pamiętać, że wszystko przyjdzie z czasem, a maluch powinien dobrowolne uczestniczyć w tej słownej zabawie. Jeżeli natomiast zauważymy jakieś poważniejsze opóźnienia czy błędy, należy zwrócić się do logopedy, gdyż nasze samodzielne starania w tym obszarze mogą doprowadzić do złych nawyków.
10 ćwiczeń artykulacyjnych do wykonywania z dzieckiem
Autorka książki ma dla nas kolejną niespodziankę. Tym razem wychodzi do nas na przeciw z bardzo ciekawym dodatkiem, w którym znajdziemy 10 bardzo przejrzyście przedstawionych i dokładnie opisanych propozycji do ćwiczeń artykulacyjnych z dziećmi na przykładzie Pucia i Misi.
Mam nadzieję, że kolejna część Pucia i tym razem okaże się świetną okazją do twórczej i rozwijającej zabawy, usprawniania mowy, rozwijania słownictwa oraz podróżowania i poznawania świata razem z Puciem i jego rodzinką. A dla rodziców stanie się pomocnym narzędziem do sprawdzenia czy maluch mówi prawidłowo czy wymaga wsparcia logopedycznego.
Serdecznie zapraszam do podzielenia się swoimi doświadczeniami i życzę cudownych przygód w świecie mowy.
- Magdalena
Zobacz też:
Pucio uczy się mówić - część 1
Pucio mówi pierwsze słowa - część 2
Jestem Maciej. Pomagam dzieciom, młodzieży i dorosłym efektywnie wykorzystywać pracę mózgu w codziennym życiu, poprzez dostarczenie alternatywnych metod uczenia się i rozwoju.
Masz pytanie? Napisz do nas!