Chcesz otrzymać powiadomienie
o nowym artykule?
Zapisz się!
Twój e-mail:
Subskrybuj
Subskrybuj
Dziękujemy
Wypełnij wszystkie pola

Akademia Edukacji

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu, w celu otrzymania odpowiedzi na wiadomość. Administratorem danych osobowych jest Maciej Adamski prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą EDU Maciej Adamski z siedzibą w 44-313 Wodzisław Śląski ul. Bolesława Chrobrego 15, NIP 6472580255, REGON 368446630, e-mail: wodzislawslaski@akademiaedukacji.pl

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Masz pytanie? Napisz do nas!

Cześć!

Jestem Maciej. Pomagam dzieciom, młodzieży i dorosłym efektywnie wykorzystywać pracę mózgu w codziennym życiu, poprzez dostarczenie alternatywnych metod uczenia się i rozwoju.

Przeczytaj więcej o mojej pracy →

Czym jest wizualizacja? 

Jak wykonać wizualizację w praktyce? 

Kto korzysta z wizualizacji?

Do czego można wykorzystać wizualizację? 

Naukowcy potwierdzają 

Jak wykorzystać wizualizację w nauce? 

Zacznij od prostych ćwiczeń wizualizacji

 

Zastanawiałeś się nad tym, jak poprawić swoje umiejętności nie poświęcając ogromnej ilości czasu i nie wykonując setek powtórzeń? Co robić kiedy w danej chwili nie możesz realizować swoich pasji? Albo czy można wykorzystać wyobraźnie w procesie nauki? Odpowiedź sprowadza się do jednego słowa WIZUALIZACJA.

 

Czym jest wizualizacja? 

 

Najprościej mówiąc, to obraz tego co chcemy zobaczyć. Może to być projekt domu czy silnik samochodu. Może też być ćwiczeniem samorozwoju polegającym na wyobrażaniu sobie czynności, które chcemy opanować, sytuacji w jakich się znajdziemy, czy po prostu przyszłości. 

 

 

Jak wykonać wizualizację w praktyce? 

 

Jeśli nie jesteś wprawiony w tego rodzaju metody nauki, najlepiej będzie jeśli na początek znajdziesz ciche miejsce, tak abyś mógł skupić się w 100% i nic nie rozpraszało twojej uwagi. Wprowadź się w stan relaksacji, albo przynajmniej weź kilka spokojnych wdechów. Następnie wyobraź sobie scenę z przyszłości. Zaangażuj jak najwięcej zmysłów, poczuj to całym sobą. Skup się na pozytywnych emocjach, które towarzyszą temu wydarzeniu. Im więcej szczegółów dodasz, tym bardziej realna będzie twoja wizualizacja. Takie ćwiczenie sprawi, że kiedy znajdziesz się w danej sytuacji, będziesz na nią gotowy. To oznacza, że będziesz czuł się pewnie. Wizualizacja może też pomóc ocenić, czy to co zamierzasz, jest dla Ciebie dobre. Kiedy podczas wizualizacji będziesz czuł bardzo wiele negatywnych emocji w związku z tym co ma się wydarzyć to być może to znak, że ta droga nie jest dla ciebie odpowiednia. 

 

Kto korzysta z wizualizacji? 

 

Wizualizacje są powszechnie wykorzystywane na topowym poziomie w sporcie. W 1990 roku Profesorowie Murphy, Jowdy i Durtschi zbadali olimpijczyków przebywających w amerykańskim centrum treningowym. Podczas badań okazało się, że 90% z nich korzysta z techniki wizualizacji. Do korzystania z metod wyobrażeniowych przyznaje się również jeden z najwybitniejszych pływaków Michael Phelps.

 

Do czego można wykorzystać wizualizację? Jak działa wizualizacja?

 

Wyobrażasz sobie czynność, którą wykonujesz. W przypadku Phelpsa były to starty na zawodach pływackich. W moim przypadku za pomocą wizualizacji nauczyłem się układów tanecznych, kiedy nie mogłem tańczyć na próbie z powodu kontuzji nogi. Włączałem muzykę, zamykałem oczy i wyobrażałem sobie, że tańczę. Kiedy chwilę przed festiwalem dołączyłem do układu,  nie było widać żadnej różnicy między mną, a pozostałymi parami. Z wizualizacji korzystam też przed ważnymi wystąpieniami publicznymi lub kiedy muszę przygotować się do rozmowy. Nie zawsze wszystko przebiega  tak jak w mojej wyobraźni :), ale po treningu wizualizacji nie czuje presji czy stresu, bo wiem, że przerabiałem to już setki razy… w głowie :). 

Wizualizacja świetnie sprawdzi się jako narzędzie relaksacji. Wyobraź sobie, że jesteś na pięknej piaszczystej plaży, leżysz na leśnej polanie lub zjadasz śniadanie z fantastycznym widokiem na morze.  Od razu lepiej się czujesz, prawda? Takie ćwiczenia wizualizacji wykonujemy na naszych kursach, m.in. podczas kursu ćwiczenia pamięci.

 

 

Naukowcy potwierdzają 

 

Kiedy zapytano pianistę Artura Schnabla: jak to robi, że jest wspaniałym artystą, a tak niewiele ćwiczy? Odpowiedział “Ćwiczę w wyobraźni”. Psycholog sportu Guang Yue przeprowadził badanie, w którym odkrył, że ćwiczenia w wyobraźni dają podobne efekty jak ćwiczenia fizyczne. Badani zostali podzieleni na dwie grupy, gdzie przez 3 miesiące wykonywali ćwiczenia fizyczne lub ćwiczyli w wyobraźni. Ci pierwsi zwiększyli siłę mięśni o 30%, z kolei druga grupa o 13,5%. Podobne badanie przeprowadził Alan Richardson - dotyczące rzutów do kosza. Tutaj pierwsza grupa poprawiła się o 24%, z kolei druga o 23%!  Dlaczego tak się dzieje? Mózg i ruch mają zbliżone podłoże neuronalne. Dlatego wyobrażenie sobie czynności aktywuje odpowiednie partie mięśni. Kolokwialnie mówiąc, mózg do końca nie ogarnia co dzieje się w rzeczywistości, a co w głowie. 

 

 

Jak wykorzystać wizualizację w nauce? 

 

Podobnie jak sportowcy możesz wykorzystać tę wiedzę do nauki nowych umiejętności np. kiedy chcesz nauczyć się nowej umiejętności np. gry na gitarze albo przygotować się do sprawdzianu. Kiedy uczysz się o krajach - wyobraź sobie, że jesteś w danym miejscu, kiedy o drzewach - spróbuj ich dotknąć i poczuć. Prowadzić możesz też zaawansowane rozmowy z obcokrajowcami. Prawdę mówiąc ogranicza cię jedynie twoja wyobraźnia. 

Oczywiście nie oznacza to, że wystarczy leżeć na kanapie, a nasze umiejętności będą się rozwijać. Wizualizacja nie jest w stanie zastąpić naturalnych i realnych ćwiczeń. Jednak jest świetnym ich uzupełnieniem, zwłaszcza w momentach, kiedy czujemy złość, bo kolejna próba zakończyła się niepowodzeniem. W wyobraźni wszystko wyda się prostsze, dzięki czemu nabierzemy motywacji, a co ważniejsze - zrobimy krok naprzód. Być może to ten krok, którego brakowało nam podczas treningu? :) 

 

 

Zacznij od prostych ćwiczeń wizualizacji

 

Jeśli masz problem z rozpoczęciem wizualizowania zacznij od prostych rzeczy. Przykładowo: wyobraź sobie kolorowankę i spróbuj pokolorować ją w głowie, następnie wejdź na rysunek i spróbuj poruszać elementy. Na koniec cofnij wszystko do pozycji wyjściowej tak jak gdybyś cofał film. I pamiętaj baw się dobrze :) 

 

- Maciej

 

Źródło:

- Karageorghis, C.I., Terry, P.C. (2014). Psychologia dla sportowców. Zielonka: Inne Spacery.

- Morris, T., Summers, J. (1998). Psychologia sportu. Strategie i techniki. Warszawa: Centralny Ośrodek Sportu.

- E. Jarczewska-Gerc, (2015). Rola wyobrażeń w osiąganiu celów. Symulacje mentalne. Wydawnictwo: DIFIN

- Richardson A. 1967. Mental Practice: A Review and Discussion Part I. Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation

- Murphy, S., Jowdy, D., & Durtschi, S. 1990. Report on the U.S. Olympic Committee survey on imagery use in sport. Colorado Springs, CO: U.S. Olympic Training Center. 

 

Zobacz też:

Jak wpływają wakacje na pracę mózgu?

Jak się lepiej uczyć? Czy można zwiększyć efektywność nauki? 

Jak się lepiej uczyć? O skuteczności nauki w rytmach muzyki

Jak skutecznie się uczyć? Część 1: Poznajemy style uczenia

Jak skutecznie się uczyć? Część 2: metody uczenia się

Jak realizować swoje marzenia?

 

 

Czym jest wizualizacja? Jak wykorzystać wizualizację w nauce?

28 lipca 2022
szybkie czytanie

MMEdukacja

Logo mmedukacja
gmap
Youtube
Facebook
Instagram
Instagram
Facebook

Akademia Edukacji

EDU Maciej Adamski

gmap
Youtube
Facebook
Instagram

Twój e-mail:

Treść wiadomości:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Masz pytanie? Napisz do nas!